Nejčastější problémy s močením: Kdy vyhledat urologa?

Publikováno: 28. 8. 2024

Bolest při močení se může dostavit nejen z důvodu probíhající infekce. Ve skutečnosti může naše močové ústrojí ohrožovat i mnoho dalších věcí, o kterých jsme mnohdy dříve neslyšeli. Víte, jaké jsou nejčastější problémy s močením, jejich názvy a řešení? Na to se podíváme v článku!

Močové cesty rozhodně nejsou tak odolné, jak si mnoho lidí myslí. Zatímco některé problémy přichází s narůstajícím věkem, případně kvůli oslabenému imunitnímu systému, další mohou být doprovodným projevem nějakého skrytě probíhajícího onemocnění. To je třeba případ strangurie (bolestivé močení), která se může objevit při banálních, ale i velmi vážných problémech.

Mezi nejčastější problémy s močovými cestami a močením v populaci patří třeba:

• Pomočování (enuresis)
  • Noční močení (nykturie)
  • Inkontinence
  • Pyurie (leukocyty v moči)
  • Polyurie a anurie
  • Polakisurie
  • Problémy s prostatou
  • Oligurie
  • Retence moči
  • Zánět močových cest
  • Močové kameny

A mnoho dalších.

Vzhledem k tomu, že ke každému z těchto témat je rozhodně co napsat, vše podstatné o jednotlivých vyjmenovaných problémech si vzápětí hned povíme.

Pomočování (enuresis)

Pomočování je problém, který máme spojený především s dětstvím, protože právě v tomto období se lidé teprve učí kontrolovat své tělesné funkce. V některých případech se ale může objevit i jindy. A klidně i v hodně pokročilém věku.

Během pomočování často dochází k nechtěnému úniku moči ve spánku. Zbystřit byste jako rodiče měli ve chvíli, kdy má problémy s pomočováním dítě nad 7 let. Jeden incident ale nemusí nic znamenat. Urologa nebo praktického lékaře vyhledejte, pokud se to stává alespoň dvakrát týdně po dobu tří měsíců. Někdy může být za pomočováním psychická příčina, jindy může jít o projev infekce močových cest nebo dalších potíží.

Noční močení (nykturie)

noční močení

Nykturie je problém, který může trápit ve velkém jak muže, tak ženy. A to především ty těhotné. Co konkrétně znamená? To, že chodíte močit během noci. To může negativně ovlivnit odpočinek, takže se druhý den cítíte unavení a bez energie, která je potřeba pro běžné fungování. U mužů může být jedním z viníků tohoto problému zvětšená prostata, která se považuje za běžnou součást stárnutí. Někdy může být časté noční močení i doprovodným projevem nějakého vážnějšího zdravotního stavu. Pokud tedy ani po případných opatřeních, která ji mají zmírnit, nedochází ke zlepšení, vyhledejte lékaře, který se bude pídit po její skryté příčině.

Inkontinence

V průběhu života se může objevit i inkontinence, během které mají lidé problém s úniky moči. K tomu může dojít třeba z důvodu oslabeného svalstva pánevního dna, které může postihnout jak muže, tak ženy. (Ty ale o něco častěji, především kvůli těhotenství a porodu.) Problémy s inkontinencí se mohou zhoršovat třeba při smíchu a kašli, protože v tu chvíli zažívá močový měchýř nápor stresu. (Zapojí se břišní svaly, které pak mohou tlakem vyvolat nechtěný únik.) To může vést k problémům se sebevědomím a k sociální izolaci. Nejde ale o neřešitelný problém. Kromě Kegelových cviků na posílení pánevního dna vyzkoušejte speciální inkontinenční vložky a prádlo.

Pyurie (leukocyty v moči)

Leukocyty v moči během preventivní prohlídky obvykle lékaři signalizují, že v těle probíhá zánět močových cest. Mezi jeho hlavní příznaky patří například bolest při močení, tmavá moč (normální barva moči je žlutá), zapáchající moč, časté nutkání na močení, bolest v podbřišku a podobně. Na základě dalšího vyšetření může lékař doporučit užívání antibiotik, klidový režim a další opatření, která mohou infekci v rozumném čase vyléčit.

Polyurie a anurie

Tyto dva jevy spolu poměrně úzce souvisí. Jsou totiž na opačném pólu jednoho spektra. Polyurie znamená, že vaše tělo v průběhu dne vyprodukuje více než 3 litry moči (což se považuje za normální). Sama o sobě není polyurie samostatným onemocněním, obvykle ale signalizuje, že v těle probíhá něco, co mohlo tento problém vyvolat. Z toho důvodu je důležité podstoupit kontrolní prohlídku, během které může lékař zjistit hlavní příčinu. Kromě cukrovky může nadměrné močení způsobovat třeba onemocnění ledvin nebo těhotenství.

Anurie je naopak problém, během kterého se v těle během dne neprodukuje dostatečné množství moči. Dojít k tomu může po masivnější ztrátě krve nebo šoku. Pozor také na srdeční a ledvinové selhání. Vzhledem k tomu, že všechny uvedené příčiny anurie ohrožují člověka na životě, je důležité co nejrychleji vyhledat lékařskou pohotovost.

Polakisurie (nucení k močení s malým množstvím vyčůrané moči)

Pro některé lidi je známým jevem i polakisurie, během které pociťují frekventované nutkání na močení i tehdy, kdy se jim na toaletě daří vypustit jen malé množství tekutiny. I když za tím mohou být psychické potíže, pozor také na infekce močových cest, na zvětšenou prostatu nebo na nejrůznější blokády, které mohou způsobit nedobrovolnou retenci moči. Pokud náhodou cítíte, že je močový měchýř plný, ale nedaří se vám vymočit, jde o stav, který vás může potenciálně ohrozit. Proto vyhledejte pomoc lékaře, který může situaci řešit zavedením cévky a zjištěním příčiny tohoto jevu, která se bude dále řešit.

Problémy s prostatou

zvětšená prostata

Velké trable může mužům přichystat i zvětšená prostata, která se z velikosti vlašského ořechu v průběhu dospělosti zvětšuje tak, že může začít utlačovat jednu část močové trubice (která jí prochází). Následkem toho se může objevit časté noční močení, slabý proud moči, přerušované močení, neschopnost vyprázdnit celý močový měchýř při návštěvě toalety a podobně. I když nezhoubně zvětšená prostata neohrožuje váš život, může způsobit značné nepohodlí a pokles kvality života. Jedním z možných řešení může být kromě pravidelné prevence u urologa i užívání přírodních doplňků stravy na prostatu a močové cesty.

Oligurie

Oligurie je už skutečně hodně vážný problém. Konkrétně jde o selhání ledvin, které je životu nebezpečné. Mezi další možné příčiny může patřit těžký šokový stav nebo těžká dehydratace. V případě, že produkce moči u člověka klesne pod kritickou mez, okamžitě volejte lékaře.

Retence moči

Retence moči může signalizovat, že se v močovém traktu nachází nějaká překážka, která může znemožňovat normální vyprazdňování močového měchýře. Na vině mohou být například močové kameny, o jejichž formaci nemusíte mít vůbec ponětí. Pouze ale do chvíle, než se začnou postupně posouvat z močového traktu směrem ven. (Mohou tedy způsobit úplnou, nebo částečnou blokádu odtoku.) K blokaci může přispět i neurologické onemocnění, které může snížit schopnost člověka se normálně vyprázdnit. Vzhledem k tomu, že s tímto problémem si často sami neporadíte, raději vyhledejte lékaře.

Zánět močových cest

zánět močových cest

Zánět močových cest často trápí ženy, protože v jejich neprospěch hraje kratší močová trubice, která se nachází poblíž vaginální a anální oblasti, ze které se mohou dovnitř snáze dostat nečistoty. Ty se snáze dostávají dovnitř i mechanicky během styku, proto se ženám po jeho skončení doporučuje odskočit si na malou.

Mezi projevy zánětu močových cest patří nejen krev v moči, kterou může lékař objevit na testovacím proužku, ale také bolest v podbřišku, časté močení, pálení a řezání při močení, zapáchající moč, tmavá moč, teplota a podobně. V případě, že se infekce rozšíří dál do těla, může vážně ohrozit funkci ledvin. Proto se snažte řešit tento problém včas.

Močové kameny

močové kameny

Močové kameny se mohou v močových cestách formovat bez toho, aniž by na sobě člověk něco pozoroval. Problém je, že jakmile se vydají na cestu močovými cestami směrem ven, mohou způsobit křeče a další hodně nepříjemné potíže (jako je například i pálení při čůrání). Ty obvykle přetrvávají do doby, dokud se nevyloučí ven. Člověk se sklonem k tvorbě močových kamenů by pak měl důsledně dbát na dodržování zdravé životosprávy a doporučeného pitného režimu, který může vznik nových močových kamenů do značné míry ovlivnit.

S jakým z těchto problémů jste se už v životě setkali? A podařilo se vám ho nakonec vyřešit?

Zdroj

https://www.nhs.uk/conditions/prostate-enlargement/ – Nezhoubně zvětšená prostata (anglicky)

https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/22271-oliguria – Oligurie (anglicky)

https://www.wikiskripta.eu/w/Strangurie – Strangurie (česky)